کاهش ۴۰ درصدی خطر ابتلا به مرگ زودرس با مصرف ماهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محققان دانشگاه ژجیانگ در تازه‌ترین بررسی‌های خود دریافتند، مصرف ماهی خطر مرگ زودرس را در زنان و مردان کاهش می‌دهد. 

مطالعات متعددی نشان داده است، مصرف ماهی با کاهش ۴۰ درصدی مرگ زودرس زنان بر اثر ابتلا به آلزایمر همراه است. 

محققان تأکید می‌کنند، مصرف ماهی خطر مرگ زودرس مردان در اثر ابتلا به بیماری مزمن کبدی را نیز تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. 

همچنین، ماهی و روغن آن به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارند می‌توانند خطر ابتلا به روان‌پریشی و بیماری‌های روانی را کاهش دهند.

افسردگی در جهان به یکی از عوامل مهم ناتوانی و ازکارافتادگی تبدیل شده؛ تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۲۰ ممکن است افسردگی به دومین بیماری شایع در جهان تبدیل شود.

مطالعه‌ای دیگر نشان داده است که کلاژن موجود در ماهی تیلاپیلامی‌تواند در بهبود و درمان زخم‌ها بسیار موثر باشد.

محققان معتقدند مصرف مداوم ماهی و غذاهای دریایی سبب پیشگیری و حتی درمان آلزایمر خواهد شد. 

به گفته پژوهشگران، ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین‌هایی همچون A، B، D و املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، ید و آهن است اما چربی و کلسترول کمی دارد.

به طور کلی، مصرف ماهی و غذاهای دریایی به طور مکرر و به مقدار کافی می‌تواند خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر را تا حد بسیاری کاهش دهند.

علاوه بر این، ماهی و غذاهای دریایی تاثیرات بسیار مثبتی بر تقویت عملکرد مغز و حافظه، پیشگیری از ابتلا به بیماری زوال عقلی، پیشگیری یا مهار بیماری آلزایمر و پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی دارند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته، پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.

پژوهش‌ها نشان داده است، سالمندانی که دارای رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ ، سبزیجات و میوه های تازه هستند، در آزمون های حافظه موفق تر از سایرین عمل می کنند.

اسکن مغزی از این افراد نشان می‌دهد، مصرف ویتامین D، امگا ۳، ویتامین های B، C، E، باعث حفظ حجم مغز می‌شود؛ در مقابل افرادی که به دلیل استفاده از شیرینی، غذاهای چرب و گوشت قرمز دارای فشار خون بالا هستند، در آزمون های حافظه، نمرات کمتری کسب کرده و حجم مغزی کوچکتری دارند.

محققان می‌گویند، بهترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، داشتن رژیم غذایی متعادل با مصرف سبزی، میوه، نکشیدن سیگار، ورزش کردن و اندازه گیری مستمر سطح فشار خون و کلسترول است.

به گفته دانشمندان، ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه‌ای بسیار خوب می‌توانند قسمت اعظم نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما را تامین کنند.

علاوه بر آن به علت داشتن ترکیبات خاصی که در چربی بدن آنها وجود دارد در پیشگیری از بسیاری امراض و کنترل و درمان بیماری‌های مختلف نقش مهمی به عهده دارند.

آلزایمر را اولین بار روانپزشک آلمانی به نام «آلویز آلزایمر» در سال ۱۹۰۶ میلادی معرفی کرد.

غالباً این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند؛ گر چه آلزایمر زودرس (با شیوع کمتر) ممکن است زودتر از این سن رخ دهد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۶ میلیون و ششصد هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی از هر ۸۵ نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد. 

پنج درصد از جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

نتیجه این بررسی در «دیلی‌میل» منتشر شده است.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *