اساتید دانشگاه با بدبینی و بیان تخطئه آمیز مشکلات کشور را در کلاس‌ها بیان نکنند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس در نشست شورای این دانشگاه به اجلاس روسای دانشگاه های برتر کشور با معاون اول رییس جمهور اشاره و تصریح کرد: در این نشست وی مساله شرایط خاص کشور از نظر جو اجتماعی و روانی حاکم بر جامعه را به عنوان موضوع اصلی و دغدغه دولت و کشور مطرح کردند. ایشان شرایط کشور را از نظر فروش نفت، ذخایر ارزی و صادرات غیر نفتی مطلوب عنوان کردند ولی وجود برخی مشکلات و ناملایمات را سبب کاهش اعتماد اجتماعی دانستند. همچنین وجود برخی از تبلیغات از سوی شبکه های اجتماعی و منابع اینترنتی و رسانه های بین المللی و نیز برخی از عملکردهای نادرست مسئولان در برخی رده های مدیریتی، سبب بروز نوعی جنگ روانی در کشور شده است.

وی گفت: معاون اول رییس جمهور از دانشگاه های کشور به عنوان بزرگترین مرجع تجزیه و تحلیل مشکلات، تقاضای همکاری جدی تری را داشتند تا علما و اساتید در حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی، ارتباطات، حقوق، مدیریت و نیز حوزه های اقتصادی و مالی ارائه فکر و نظر بدهند و در تصمیم گیری ها کمک کنند تا وضعیت سرمایه اجتماعی کشور بهبود یافته و یأس و ناامیدی کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان ساخت: دانشگاه با تشکیل کمیته های مشترک و تشکیل چند هسته با برنامه ریزی معاونت پژوهشی در یک یا دو مورد خاص قطعا در این کار همکاری و مشارکت خواهد کرد.

احمدی ادامه داد: ما به عنوان انسان دانشگاهی یاد گرفته ایم که منتقد باشیم و این امر خود یک فضیلت است. انتقاد به معنای تجزیه، تحلیل و نقد است اما در حال حاضر نیاز است که از موضع انتقاد و تجزیه و تحلیل به مساله کمک به انسجام ملی در حوزه های مختلف برسیم.

وی تاکید کرد: اگر اساتید با بدبینی و انتقاد تلخ و بیان تخطئه آمیز نسبت به مسائل و مشکلات کشور در کلاس های خود سخن بگویند این امر روی دانشجویان تاثیر منفی خواهد داشت و به یک جریان نامرئی کمک خواهد کرد تا همه را به سمت و سوی بدبینی پیش ببرند.

احمدی تاکید کرد: در حال حاضر وظیفه اجتماعی، انسانی و دینی ما اقتضا می کند که احساس مسئولیت کنیم و از منافع صنفی، فردی و گروهی برای مدتی دست بکشیم و فقط به منافع ملی بیندیشیم. دانشگاهیان همواره در جامعه الگو هستند و اثر زیادی بر مردم، جوانان و دانشجویان دارند. ما باید سازوکاری ایجاد کنیم تا دانشگاه نسل سوم که همان دانشگاه جامعه محور است بتواتند نقش خود را در این شرایط به خوبی نشان دهد.

انتهای پیام/ 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *